A hónap lemeze - 2021 január

Bruce Springsteen: Letter To You (2020)

2020. október 23-án Bruce Springsteen egy új albummal örvendeztette meg rajongóit: ,,Letter To You”. Hát igen, valószínűleg sok olyan rajongót szerezhetett ezzel a lemezével, akik mindeddig közömbösek voltak a zenéje iránt.

A lemez döbbenetesen jól sikerült. Kellően intellektuális a borítója, könnyen megjegyezhető, jó dallamúak a rajta lévő számok, érdekesek a szövegek. A kísérő zenészek is úgy zenélnek, mintha éreznék egymás érzéseit, ismernék egymás gondolatait. A megjelenésre októberben került sor, azonban a borító téli hangulatot kelt az emberben. Kitűnő, egyáltalán nem elcsépelt ötlet. Az énekes gitáros Bruce Springsteen a megjelenéskor már a 71. életévét is betöltötte, mégis üdítően hat énekhangja. Itt a Deep Purple együttes énekesének, Ian Gillannek az énekhangbeli változása ugrik be azonnal, mivel Bruce hangja is megváltozott az elmúlt negyvenhét éves pályafutása alatt. Kissé érződik, hogy megöregedett, de ez csak annak szembeötlő, aki ismeri a korábbi hangtónusát. A hangbéli ilyetén változás még kellemesnek is mondható. Úgy vélem, tudja nagyon jól Bruce, hogy milyen hangokat énekelhet ki ahhoz, hogy megmaradjon a saját stílusával a zenei pályán. A lemez zenei stílusát hallgatva, azonnal beugranak a korábbi nagy slágerek, főleg a ,,Born In The U.S.A.”.

A felvételekre még 2019 novemberében került sor az amerikai New Jersey-beli Thrill Hill Recording stúdióban. Az albumot egyébként a Columbia Records jelentette meg. Rejtély, hogy minek vártak ennyit annak kiadására. Az kétségtelen, hogy a vírusos időszakban lemezbemutató turnéról szó sem lehetett, de ez azért akkor is túlzás. Egyébként egy szép és egységes albumot hallhat, aki megvásárolja akár CD-lemezen (19439811582), akár dupla analóg lemezen (19439803801), mely enyhén fekete-fehér. Ezen kívül erőteljesen fekete-fehér lemezanyagon is (19439803801) és szürkén is kiadásra került (194398116211).

Az analóg változatról jut eszembe, hogy a zenetörténetben volt pár olyan eset, hogy egy előadó albuma nem tett ki egy duplalemez anyagnyit, ám ennek ellenére így jelentették meg, a negyedik oldalt teljesen üresen hagyva. Ilyen volt Johnny Winter második albuma (,,Second Winter”), és ez alól ez a lemez sem kivétel. A tizenkét felvételt nyugodtan szét lehetett volna osztani négy lemezoldalra. Vajon miért e komédia, amikor a zeneanyag csaknem egy órányit tesz ki!

Nem lehet szó nélkül hagyni a lemezkiadók manapság tapasztalt teljes igénytelenségét. Ilyen, amikor a belső lemeztokok nem nejlonozottak és a lemez az abba behelyezéskor sérül, de az is borzasztó, amikor a CD-lemeznek igénytelen tartóelemet csinálnak, melyről lecsúszhat, illetve, amikor egyáltalán nem csinálnak tartóelemet, csupán a tokba be van csúsztatva. Na,  ember legyen a talpán, aki összekoszolás és sérülés mentesen ki bírja venni a CD-lemezt. Jelen album esetében a CD-lemez változat borítója sok tekintetben ,,elvitte a pálmát”. A gyakorlatiatlanság magas iskolája, amikor a kis szövegkönyvecske és a CD-lemez ugyanabban az irányban vehető ki a borítóból! Ha pedig valaki kissé megnyomja a CD-lemezt tartalmazó borítórészt annak érdekében, hogy azt onnan kivegye, a papírtok beszakad.

A felvételeken - Bruce Springsteen (ének, gitár, szájharmonika) kívül - a korábbi jól bevált kísérő zenekara, az E Street Band (Roy Bittan - zongora, ének; Jake Clemons - szaxofon; Charles Giordano - orgona, ének; Nils Lofgren - gitár, ének; Patti Scialfa - ének; Garry Tallent - basszusgitár, ének; Steven Van Zandt - gitár, ének; Max Weinberg - dob, ének) működött közre. Velük utoljára a 2014-ben kiadott ,,High Hopes” című albumon játszott együtt.

A CD-lemez változatnál maradva már a lemez kezdő száma (,,One Minute You’re Here”) is lehengerlően hat az emberre, pedig a nagy részében Bruce éneke a domináns. Szép kiforrott, szinte duruzsoló hang. Fantasztikus! Nem lehet a számok színvonala között különbséget tenni, hacsak nem az alapján, hogy van jobb és még jobb! Az utóbbira néhány példa: a címadó ,,Letter To You”, ,,Burnin’ Train”, ,,Last Man Standing”, The Power Of Prayer”, ,,House Of A Thousand Guitars”, ,,Ghosts”. Azt sem lehet szó nélkül hagyni, hogy néhány felvételről az ugyancsak amerikai zenész, Bob Dylan zenéje ugrik be (,,Janey Needs A Shooter”, ,,If I Was The Priest”, ,,Songs For Orphans”), azonban az angol The Rolling Stones zenekarnak - az utóbbi időben alkalmazott - zenei stílusjegyei is tetten érhetőek a ,,Rainmaker” című számban.

Szép zene, igényes hangszerelés, feledhetetlen zenei élmény vár minden komolyabb lemezgyűjtőre, amennyiben megvásárolja Bruce Springsteen legújabb - kissé téli hangulatot árasztó - albumát.

Források: Columbia Records; www.en.wikipedia.org; www.discogs.com

Lemez címe:
Letter To You
Előadó:
Bruce Springsteen
Megjelenés dátuma:
2020
Műfaj:
Pop Rock / Klasszikus Rock
Források:
Columbia Records; www.en.wikipedia.org; www.discogs.com
Youtube link
Kaleidoszkóp

Két olyan amerikai együttes is volt az 1960-as évek végén, amelyikben hegedűs játszott. Az egyik a The Flock, a másik pedig az It’s A Beautiful Day volt. Az előbbi együttes úgynevezett fúziós rockot játszott, miként kortársai, a Chicago, avagy a Blood Sweat And Tears együttes. Az utóbbi együttes meg a San Franciso-i hangot képviselte zenéjével. Igazi pszichedelikus hippy együttes volt. Mindkét együttes legjobban sikerült albuma a nevükkel megegyező bemutatkozó album volt: ,,The Flock” (1969); ,,It’s A Beautiful Day” (1969)

You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=UDIow1srtow&list=PLNg0wSjGZ2wb3iBCnvgFAdKI1DDc6vJfy

https://www.youtube.com/watch?v=uM-PZ6wQTY4&list=PLRQKT-Cu2_2R8gkYYP_AvWORShwE7MR-E

Nem annyira köztudott, hogy az amerikai - jazz-rockot, vagy ha jobban tetszik fúziós rockot játszó - Blood Sweet And Tears együttes bemutatkozó 1967-ben felvett, de csak 1968-ban kiadott ,,Child Is Father To The Man” című lemeze még nem a klasszikus felállás énekesével, az angol-kanadai David Clayton-Thomas-szal készült. Ezen a lemezen főként az amerikai The Blues Project együttesből érkezett Al Kooper billentyűs, míg néhány szám erejéig az ugyancsak innen érkezett Steve Katz gitáros énekelt.

You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=KJKGi428IhM

Az amerikai Blues Magoos együttes 1969-es ,,Never Goin’ Back To Georgia” és 1970-es ,,Gulf Coast Bound” című albumai lettek a legjobban sikerültek. Az eredeti felállásból csupán a ,,Peppy” Castro énekes gitáros maradt meg, de az új felállás továbbra is öttagú maradt. Azonban az 1969-es album borítón már csak négyen szerepeltek, mivel az újonnan érkezett tagok közül Roger Eaton basszusgitáros kilépett a zenekarból. Az 1970-es nagylemez már vendég zenészekkel készült el, melyet követően feloszlottak.

A tagcserékkel együtt zenéjükből eltűnt a korábbi albumaikra jellemző beates, blues-os hangzás. Egy merőben új - enyhén jazzes, és funky-s – hangzás jelent meg. Fő szerepet kapott a vibrafon, valamint megjelentek a fúvós hangszerek. Izgalmas, meglehetősen intellektuális, bizonyos fokig pszichedelikus hangulatot árasztó zenei világ jött létre. Kissé az amerikai Santana zenekar stílusára emlékeztet.

You Tube:

https://www.youtube.com/watch?v=UVnZns0X2Kk

https://www.youtube.com/watch?v=boeACR2_oTM

Források: Columbia Records; ABC Records; www.en.wikipedia.org; www.discogs.com

Lemezajánló

Captain Beefheart And His Magic Band: The Legendary A&M Sessions (1984)

Az A&M Records úgy határozott 1984-ben, hogy az amerikai Captain Beefheart And His Magic Band zenekar néhány 1966-ban rögzített felvételét analóg lemezen kiadja (SP 12510). A felvételek egy része már korábban ismert volt, azonban így együtt az 1967 ,,Safe As Milk” album előtt készült felvételeket még nem adták ki.

Tulajdonképpen egy 45-ös fordulatszámú maxi lemezről van szó, mely mindössze öt felvételt tartalmazott még a Buddah Records-os időszak előtti időkből. A felvételek blues (,,Who Do Yo Think You’re Fooling”, ,,Frying Pan”, ,,Diddy Wah Diddy”) és pszichedelikus (,,Moonchild”, ,,Here I Am, I Always Am”) ihletésűek voltak. Letisztult és egységes zenekari játékról tanúskodtak. Előkészítették a terepet az 1967-es ,,Safe As Milk” nagylemezhez.

A felvételeken Don Van Vliet (Captain Beefheart) énekelt, szájharmonikázott, Doug Moon gitározott, Richard Hepner gitározott, Jerry Handley basszusgitározott, valamint Alex St. Clair Snouffer (négy számban) és Paul Blakeley (egy számban) doboltak.

A felvételek a későbbiekben több utánnyomáson is kiadásra kerültek. Az angol Edsel Records 1986-ban analóg lemezen, majd 2002-ben CD-lemezen újra kiadta őket. Értékes zeneanyag, mely komoly lemezgyűjteménybe való.

You Tube:

Ide kattintva hallgathatja meg!

Források: A&M Records, Edsel Records, www.en.wikipedia.org, www.discogs.com

Traffic: John Barleycorn Must Die (1970)

A Wikipedia téves megállapításával ellentétben a ,,John Barleycorn Must Die” lett az angol Traffic együttes 1970-es ötödik nagylemeze, mivel az 1969-ben negyedikként kiadott ,,Best Of Traffic” is ide számítandó!

Ismét trió felállásban rögzítette a hat számot lemezre a legendás zenekar. Dave Mason, mint az ismeretes, második alkalommal lépett ki az együttesből, de ezúttal végleg, és szólókarriert kezdett (,,Alone Together”). Ezzel ugrott a gitáros személye. Ezt a hangszert stúdió trükközéssel tudták pótolni, mivel a maradék három zenész a saját hangszerén kívül más hangszereken is játszott. A gitáros hiánya nem annyira feltűnő.

Ez lett az együttes első igazi jazz-rock albuma, mely azért bőven tartalmazott folkos elemeket is. Kellően akusztikus hangzású. A felvételekre 1970. február és április között a londoni Island Studios és Olympic Studios berkein belül került sor. A megjelenésre azonban 1970. július 1-ig várni kellett a rajongóknak. A maradék három zenész mindent bevetett a fenomenális hangzás érdekében. A zenekar vezetője Steve Winwood gitáron, basszusgitáron, orgonán, zongorán és ütőhangszereken, Chris Wood fuvolán, szaxofonon, ütőhangszereken, Jim Capaldi pedig dobon és ütőhangszereken játszik a felvételeken.

Átgondolt, egységes szerkezetű alkotás született a Traffic zenekar jóvoltából. Az első oldal nyitó felvétele, a ,,Glad” is ütősre sikerült, mely a végén kissé melankolikussá válik. Az igazi klasszis azonban a következő szám: a ,,Fredom Riders”, valamint a második oldalon hallható ,,Stranger To Himself” és a címadó ,,John Barleycorn Must Die” című számok. A maradék két szám se rossz.

Tipikusan olyan lemezről van szó, amelyik számtalan utánnyomást, illetve újrakeverést élt meg. A legutolsó komolyabb kiadvány a 2011-es megjelenésű dupla CD-lemezes Deluxe Edition volt. Ezen az eredeti albumon kívül további kiadatlan felvételek, valamint egy 1970. november 18-án és 19-én – a The Fillmore East koncertteremben – rögzített fellépés anyaga hallható. Érdemes ez utóbbi kiadványt, avagy magát az albumot minden komolyabb lemezgyűjteménybe beszerezni!

You Tube:

Ide kattintva hallgathatja meg!

Források: Universal UMC, Island Records, www.en.wikipedia.org, www.discogs.com

Melody Gardot: Sunset In The Blue (2020)

Ismerkedjünk meg egy sokaknak ismerős, azonban sokaknak mindez idáig ismeretlen amerikai jazz énekesnővel, az 1985. február 2-án született Melody Joy Gardot-val, akinek tehetségéhez kétség sem férhet. A ,,Sunset In The Blues” album nem az első alkotása. Két teljes CD-lemeznyi anyagot jelentetett meg az előadó magánkiadásként. Ehhez hozzájön még egy Verve Records és három Decca Records által kiadott nagylemez, melyet követően 2020. október 23-én jelent meg ötödikként a már említett - ugyancsak Decca Records által kiadott - album. Világviszonylatban legjobb helyezést a Swedish Jazz Albums listáján ért el, a harmadikat!

Some Lessons (CD, Album) album coverWorrisome Heart album cover

My One And Only Thrill album coverThe Absence album cover

Currency Of Man album coverLive In Europe album cover

Aki nem ismerné, az énekesnő pályafutása egy 2003-as szerencsétlen baleset és az ahhoz kapcsolódó egész éven át tartó kezeléssorozatot követően kezdődött. A baleset következtében újra kellett tanulnia járni és beszélni, továbbá a látása és hallása is károsodott. Ennek következtében napszemüveg viselésére kényszerült, és sajnos a mai napig bottal él.

Szerencsére Melody Gardot nem hagyta el magát. Oly annyira nem, hogy a kórházban gitározni tanult, zongorázni meg már kilenc éves kora óta tudott.

Az isteni gondviselésnek és a rendkívüli gyógyulni akarásnak köszönhetően a balesetnek - a bottal közlekedést leszámítva - mára már nyoma sincs. Ami viszont van, kellemes megjelenés, gyönyörű, kissé duruzsuló hang, fantasztikus zenei aláfestés. Köztudott, hogy napjainkban oly sokan váltak híressé énekesként a jazz műfajban, hogy csak néhányat említsünk: Norah Jones, vagy Diana Krall. Nyilvánvalóan az ismertségüket, lemezeladási statisztikáikat meg sem közelíti, na de kit érdekel. Ami jó, az jó.

A Decca Records a ,,Sunset In The Blue” albumot mind CD-lemez (0742561), mind dupla analóg lemez (2LP 0742562) formátumban megjelentette. A különbség köztük abban nyilvánul meg, hogy a CD-lemez változat egy felvétellel (,,Little Something”) többet tartalmaz, vagyis tizenhármat. A zene akusztikus jellegű, néhol nagyzenekari betétekkel. Ez utóbbiakat a Royal Philharmonic Orchestra jóvoltából hallhatjuk. Ha ki kellene választani a legjobban sikerült számokat, akkor erre a címre az ,,If You Love Me”, a ,,C’est Magnifique”, a ,,Love Song”, a ,,You Won’t Forget Me”, az album címadó száma (,,Sunset In The Blue”), valamint a ,,From Paris With Love” esélyesek.

Nem tudni, hogy a lemezborító készítőjét mi vezérelte, amikor ezt a kifejezetten ocsmány, és semmitmondó borítót megalkotta. Ha ez egy másodosztályú punk együttes albumát ékesíti, akkor le a kalappal. Marketing szempontjából is valóságos öngól lehet egy ilyen rettenetes külső megjelenés. Mennyivel jobban fogyna belőle, ha magát az énekesnőt, avagy a lemez lényegéhez köthető kompozíciót ábrázolna.

Száz szónak is egy a vége, ha valaki nyugodt, kellemes, emberi hangulatú zenére vágyik, akkor irány a lemezbolt!

You Tube:

Ide kattintva hallgathatja meg!

Források: Decca Records, www.en.wikipedia.org, www.discogs.com

Vissza a cikkekhez
designed by peterteszary
Top magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram