The Bee Gees: Bee Gees’ 1st (1967)
Meg kell hagyni, hogy új együttes ilyen egységes bemutatkozó albumot ritkán produkált a zene történetében. Mind a tizennégy felvétel fantasztikus hangulatot áraszt, elvarázsolja hallgatóját! Igazi pszichedelikus alkotás lett a ,,Bee Gees’ 1st” nagylemez!
A három Gibb testvér (Barry, Robin és Maurice) - Ausztráliából visszatérve Angliába - magával hozta Vince Melouney szólógitárost és Colin Petersen dobost, így jött létre a legendás ötös felállás. A többi hangszeren a három testvér játszott (ritmusgitár, csembaló, orgona, mellotron, basszusgitár). Bombasztikus ének és dallamvilág jellemzi a teles albumot! Minden felvétel tartogat valami izgalmasat!
A lemez produceri munkálatait Robert Stigwood és Ossie Byrne végezték, míg a borító a korábbi ős-Beatles tag (ex-basszusgitáros), Klaus Voormann nevéhez kötődik. Mellesleg az angol The Beatles együttes ,,Revolver” című nagylemezének a borítóját is ő alkotta meg.
A ,,Bee Gees: 1st” nagylemez munkálataira a londoni The IBC Recording Studios-nál került sor 1967. március 7-e és április 21-e között. A kiadást az angoloknál a Polydor Records, míg az Egyesült Államokban az ATCO Records vállalta magára. Mindkét lemezkiadó mind monó, mind sztereó változatban megjelentette, az előbbi 1967. július 14-én, míg az utóbbi 1967. augusztus 9-én (Polydor Records monó, sztereó egyaránt 582012/ATCO Records 33-223, SD 33-223).
Természetesen az öt zenész teljesítménye sem semmi, de velük zenélt számtalan klasszikus zenész is, melytől egyenesen grandiózus lett a nagylemez! Tulajdonképpen még a számok sorrendje is zseniálisan lett összeállítva, nem beszélve a három kislemez ,,A” oldalról, mely a mai napig talán a három legnagyobb slágerük (a ,,New York Mining Disaster 1941” 1967 áprilisa, a ,,To Love Somebody” 1967 júniusa és a ,,Holiday” 1967 szeptembere).
Nehéz róla kiemelni bármit is, mivel szépen összehangolt zenekari előadásmódot, ragyogóan megírt szövegeket és talán még az amerikai The Beach Boys együttest is megszégyenítő vokális hangzást tartalmaz. Néhol az ember meghatódottságában szinte elsírja magát a gyönyörű ének hallatán! Minden komolyabb lemezgyűjteményben ott a helye.
Igazi két nagylemezes együttes volt az amerikai The Human Beinz, illetve az eredetileg - már csak a nevéből adódóan is - angol, de a későbbiekben amerikaiként működő Liverpool Five. Az előbbinek a Capitol Records jóvoltából 1968-ban (,,Nobody But Me”; ,,Evolutions”), míg az utóbbinak a RCA Victor Records-nak köszönhetően 1966-ban (,,Arrive”; ,,Out Of Sight”) jelentek meg az albumai.
You Tube:
Human Beinz: Nobody But Me (1968)
https://www.youtube.com/watch?v=f3HpZNE1Z9k&list=OLAK5uy_nrnLHOTViYxlQurNByZ3nP-SiZnzR0BF0&index=2
Human Beinz: Evolutions (1968)
https://www.youtube.com/watch?v=VJBoU33baEE&list=OLAK5uy_mGyiKPGpYY8eSafrRTiBAD1Z4f9anpa30&index=2
Liverpool Five: Arrive (1966)
https://www.youtube.com/watch?v=bMVSEJ0cgSU&list=OLAK5uy_khHZURy_9fDkKXEa4O38SRjI8PSPRG-t8&index=2
Liverpool Five: Out Of Sight (1966)
https://www.youtube.com/watch?v=yP0UtFNEIVg&list=OLAK5uy_kcLeTYI69jC8kPNypz14ReZSaULAImbsk&index=2
Mindig idétlen dolog volt, ha egy zenekar producere olyan lemezborítót javasolt egy együttesnek, melynek semmi köze a zenei tartalmához. Így esett ez meg az amerikai Dust zenekar második, 1972-es ,,Hard Attack” című albumával is. Mag az album egyébként kiváló rock zenét tartalmaz, de semmiképpen sem nevezhető heavy metalnak. Ugyanis egy ilyen borítóhoz ilyen zenei stílus dukálna! Egyedül talán a ,,Suicide” című szám zenei világa érdemelné ki a borítót!
You Tube:
Dust: Hard Attack (1972)
https://www.youtube.com/watch?v=LMYUkAR54w8
Volt a legendás walesi születésű Tom Jones táncdal énekesnek 1968-ban egy hatalmas slágere, a ,,Delilah”. A nagylemez, melyen a címadó szerepet töltötte be, az angoloknál más nagylemez borítóval került forgalomba, mint a németeknél.
You Tube:
Tom Jones: Delilah (1968)
https://www.youtube.com/watch?v=EGZBjcp_dnI
Források: Capitol Records; RCA Victor Records; Kama Sutra Records; Decca Records; www.discogs.com