Genesis: From Genesis To Revelation (1969)
Október hónap lemeze a Genesis zenekar bemutatkozó albuma: „From Genesis To Revelation”, mely 1969-ben jelent meg a Decca lemezkiadónál mind monó, mind pedig sztereó változatban. Az első kiadás ún. unboxed logóval, a második 1970-ben, ún. boxed logóval, a harmadik kiadás 1974-ben már más címmel, az ún. „kígyós” borítóval jelent meg. Mivel a zenekar külföldön teljesen ismeretlennek számított, ezért az Egyesült Államokban csupán 1974-ben jelent meg először a hivatkozott album.
A lemez a bibliai teremtéstörténetet dolgozza fel, melynek producere az a Jonathan King volt, aki előadóként is ismertté vált az 1965-ben kiadott „Everyone’s Gone To The Moon” című, enyhén pszichedelikus hangvételű számával.
Az albumot 1968 augusztusában rögzítették a Decca lemezkiadónál. Azonban üzleti okokból csupán 1969. március 7-én kerülhetett a lemezboltok polcaira. Problémát jelentett, hogy a zenekar neve nem derült ki a lemezborítóról, azon csupán annak címe szerepelt. Sőt, az USA-ban ekkor már létezett ekkor egy ugyancsak Genesis nevű zenekar.
A zenekar tagjai igen fiatalok, a lemezkészítés terén pedig még tapasztalatlanok voltak. Életkoruk 16 és 18 év közötti volt. A hivatkozott producer jelölte ki számukra a bibliai teremtéstörténetet a lemez témájául, melyet szem előtt tartva el is készítettek. Ugyancsak az ő kérésére került sor vonós és fúvós kíséret igénybevételére.
Sajnálatos módon, noha minden idők egyik legszebb albumát alkották meg, az egyszerű borító - mely fekete alapon arany „From Genesis To Revelation” feliratú volt - okán, valamint hogy a dj-k a rádió állomások műsorán nem játszották folyton folyvást sem az albumot, sem pedig az arról kimásolt kislemez felvételeket, csupán 650 példány kelt el belőle. Ez azért döbbenetes, nemde? Mindez megmagyarázza, hogy a lemezgyűjtőnek miért kell horribilis összegeket fizetni egy-egy kifogástalan állapotú albumért.
Az első angol monó kiadásért jelenleg 1200 fontot, a sztereóért 500 fontot, a második kiadásért 100 fontot, a harmadikért pedig 20 fontot kérnek. Így is rejtély, hogyan kerülhetnek elő időnként újabb meg újabb példányok.
Az amerikai kiadás kivárta a zenekar sikereit, addig csupán kislemezek láttak napvilágot, azok is főként demonstrációs céllal. Az első és második angol kiadással egyező című és borítójú albumot 1974-ben a London Records kék címkével jelentette meg. További érdekesség, hogy Kanadában 1969-ben fekete-ezüst címkés London Records kiadásban jelent meg.
Az Egyesült Államokban és Kanadában csupán a sztereó változat került kiadásra, a lemezborítón átlósan elhelyezkedő felirat pedig már a zenekar nevét is tartalmazta.
A számok listája:
Első oldal:
1. ,,Where The Sour Turns To Sweet" (Tony Banks – Peter Gabriel)
2. ,,In The Beginning" (Peter Gabriel – Anthony Phillips)
3. ,,Fireside Song" (Tony Banks – Anthony Phillips – Mike Rutherford)
4. ,,The Serpent" (Tony Banks – Peter Gabriel)
5. ,,Am I Very Wrong? " (Tony Banks – Peter Gabriel)
6. ,,In The Wilderness" (Tony Banks – Peter Gabriel – Anthony Phillips – Mike Rutherford)
Második oldal:
1. ,,The Conqueror" (Tony Banks – Peter Gabriel)
2. ,,In Hiding" (Peter Gabriel – Anthony Phillips)
3. ,,One Day" (Tony Banks – Peter Gabriel
4. ,,Window" (Anthony Phillips – Mike Rutherford)
5. ,,In Limbo" (Tony Banks – Peter Gabriel – Anthony Phillips – Mike Rutherford)
6. ,,The Silent Sun" (Tony Banks – Peter Gabriel)
7. ,,A Place To Call My Own" (Peter Gabriel – Anthony Phillips)
A lemezen a következő zenészek működtek közre:
Peter Gabriel (vezető ének, ütősök)
Anthony Phillips (gitár, ének)
Tony Banks (billentyűsök, gitár, ének)
Mike Rutherford (basszusgitár, gitár, ének)
John Silver (dob, ütősök, ének)
További érdekesség, hogy a lemezen egy számban a korábbi dobos, Chris Stewart játszik.
Forrás: Wikipedia, Discogs
Két olyan angol zenekar is volt, melyben egyidejűleg két billentyűs játszott. Párhuzamosan szólt az orgona a zongorával. Ez a két zenekar a Procol Harum és a Spooky Tooth volt. Albumaik ettől a hangzásvilágtól váltak különlegessé. A Procol Harum zenekari felállása kezdetben a következő volt: Gary Brooker (ének, zongora), Matthew Fisher (orgona), Robin Trower (gitár), Dave Knights (basszusgitár), B.J. Wilson (dob), a Spooky Tooth zenekaré pedig: Mike Harrison (ének, billentyűsök, csembaló), Gary Wright (ének, billentyűsök, orgona), Luther Grosvenor (gitár), Greg Ridley (basszusgitár), Mike Kellie (dob, ütősök).
Az Art nevű angol zenekarnak 1967-ben jelent meg a „Supernatural Fairytale” című albuma. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy egy további taggal kiegészülve 1968-ban ebből a formációból lett a Spooky Tooth együttes.
A The Moody Blues, ugyancsak angol együttes „Days Of Future Passed” című albuma Angliában 1967. november 10-én, az USA-ban 1967. november 11-én jelent meg, melyet két zenekari tag cseréjét követően rögzítettek Londonban, a Decca Studios-nál 1967. október és november hónapban. A két új tag Justin Hayward (gitár) és John Lodge (basszusgitár) lett. A lemezen Peter Knight vezényletével közreműködött a London Festival Orchestra. A korábbi rhythm and blues-os hangzáshoz képest ez már egy pszichedelikus album, amely egyben az egyik első ún. koncept album lett.
Források: Discogs, Wikipedia, Record Collector’s Rare Record Price Guide 2016, Repertoire Records, Goldmine’s Record Album Price Guide 6th Edition